Co je psychoterapie a její cíle
Psychoterapie je poměrně novou metodou léčby psychologickými prostředky. Ovšem počátky psychoterapie sahají až do pravěku, kde lidé prováděli rituály a jejich terapeuty byli šamani. Ve středověku se za určitou terapii dá považovat křesťanství, konkrétně zpovědi. Vymětal ve své knize Obecná psychoterapie(2004) píše, že psychoterapie představuje zvláštní druh psychologické intervence, působící na duševní život, chování člověka, jeho mezi osobní vztahy i tělesné procesy tím, že navozuje žádoucí změny a tak podporuje uzdravení či znesnadňuje vznik a rozvoj určité poruchy zdraví.
Cíle psychoterapie jsou:
- změna osobnosti;
- změna organismu;
- podpora v krizi;
- adaptace;
- změna chování;
- změna sociálních vztahů.
Na co si dát pozor při výběru terapie
Psychoterapii by měl vždy provádět kompetentní člověk, tedy psychoterapeut, psycholog či psychiatr. Jakožto klient chtějte vidět diplom či vysvědčení ze zkoušky psychoterapeutického výcviku. Nesprávně vedená terapie může napáchat velké škody v duši člověka, proto je výběr správného terapeuta velmi důležitý. Samozřejmostí je diskrétnost, naprostá mlčenlivost, naslouchání, bezpečný vztah mezi terapeutem a klientem. Důležitý je i směr psychoterapie, který by měl být zvolen podle potřeb klienta. Správný terapeut by s vámi měl vést rozhovor a na jeho základě vám doporučit vhodný přístup. Pokud hledáte terapii, podívejte se na psychoterapii v Praze https://drahomirasinova.cz/.
Sepište si smlouvu
Pokud jste se rozhodli pro terapii, je vhodné sepsat smlouvu, jejíž předmětem by mělo být:
- Domluva na materiálním opatření.
- Jak dlouho bude trvat terapeutický proces (tady záleží na směru psychoterapie).
- Konzultace by měla trvat ideálně šedesát minut.
- Domluvit si, že budete chodit dvakrát týdně a časem pouze jednou týdně.
- Určete si, co je vaším cílem, jaká je „objednávka“. Například že se chcete přestat bát létání.
Správná terapie by měla končit až v okamžiku, kdy je klient spokojený se svým životem a s výsledkem psychoterapie.
Terapeut by měl znát zpětnou vazbu od klienta a nabídnout mu, že může kdykoliv přijít, pokud bude potřebovat pomoc.